Hogyan hozd ki a legtöbbet jógagyakorlásodból kezdőként

A karantén alatt ezrek kezdtek el jógázni, annak kis hely- és eszközigénye miatt. Ha te is közéjük tartozol, és szeretnéd maximálisan kiaknázni a jógapózok fiziológiai és lélektani hatását, ez a cikk neked szól! 

A jógapózok vagy ászanák csodálatossága azok mértani tökéletességében rejlik. Úgy is mondhatnám, hogy a jóga a sportok aranymetszése. Bizonyos ászanák szimmetriájuk, mások épp asszimmetriájuk miatt olyan erőteljesek. Az évezredek alatt csiszolódott póz-készlet helyesen kivitelezve megannyi jótékony hatással bír szervezetünkre. Megnyújtja a megrövidült izmokat és erősíti a gyengéket, a test szimmetriájának visszaállításával javítja a tartáshibákat; valamint pozitívan hat a keringési rendszerre, az anyagcserére és az idegrendszerre. 

Kezdő jógásként – főleg ha csak otthon, egy online videóra végzed a gyakorlatokat – gyakran szembesülhetsz azzal, hogy egy kicsit “esetlennek” érzed magad a szőnyegen. Ennek sok oka lehet, mint például izmaid merevsége és ízületeid kötöttsége, vagy hogy nem ismered magukat a pózokat. Az oktatók gyakran csak az ászanák szanszkrit elnevezését használják a gyakorlás közben, te pedig próbálod kibogozni a monitoron, hogy vajon mit hova is kell tenni, és próbálod lemásolni – több-kevesebb sikerrel, és így több-kevesebb hatással. 

Vannak, akik ilyenkor úgy döntenek, hogy beíratkoznak egy hónapokig tartó jógaoktató képzésre, hogy behatóbban is megismerkedjenek a testgyakorlás rejtelmeivel. Választhatsz azonban egy ennél jóval egyszerűbb módszert is: használhatsz pozícióvonalas matracot. Kezdő jógásként az első dolog, amivel szembesülsz, hogy kell egy matrac. Miért ne választanál hát olyat, ami segít “puskázni” a gyakorlás közben, és megmutatja, hova tedd a kezed és a lábad?

Egy gyakorlott jógázó pontosan tudja, melyik matrac való neki. Merthogy a matracok sem egyformák. Például az olcsóbb (pár ezer forintos) matracok legfőbb jellemzője a kedvező ár mellett, hogy piszkosul csúsznak. Ez persze mikor derül ki? Az első komolyabb gyakorlás közben, amikor egyetlen lefele néző kutyát sem tudsz megtartani, mert kezeid előre, talpaid pedig hátrafele csúsznak, de folyamatosan. Ez rengeteg bosszúságot tud okozni még egy gyakorlott jógázónak is, nemhogy egy kezdőnek. 

Pedig gondolj csak bele: futni sem strandpapucsban indulsz el. A jóga pont ilyen: egy jó matrac megváltoztatja a teljes elképzelésed a jógáról. Ezért én azt mondom, ha komolyan elhatároztad, hogy márpedig rendszeresen jógázni fogsz, igenis ruházz be egy komolyabb matracra, hogy aztán legyen egy komolyabb anyagi húzóerő is, ami miatt kitartasz a döntésed mellett.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük